h1

Putere vs Cuplu

Iulie 13, 2010

Precum bine stiti, iubitori ai masinilor, atunci cand luam o masina ne uitam la motor. Unii sunt interesati de capacitatea cilindrica de putere, consum iar altii sunt interesati de „CUPLU”. Din punctul meu de vedere cuplul (torque – engleza), este cel mai important lucru la un motor. De ce este asa o sa va spun imediat…..

Pentru inceput va voi arata diverse diagrame Putere-Cuplu pentru diferite tipuri de motoare apartinand unora dintre cel mai renumite motoare de prin partile noastre. Asadar vor fi analizate 3 motoare DACIA (RENAULT) si un motor Volkswagen dupa cum urmeaza : 1.4 Mpi, 1.6 16V, 1.5Dci 85CP si 1.9 TDI 90CP.

Explicatii:

1. In prima diagrama ( 1.4 benzina ) se poate observa ca puterea maxima (75 cp) este atinsa la 5500 rpm, iar cuplul maxim (112 Nm) la 3000 rpm.

2. In a doua diagrama 1.6 16V atinge puterea maxima (105 cp) la 5800 rpm, iar cuplul maxim (148 Nm) la 3800 rpm.

3. In cea de-a treia, motorul pe motorina atinge puterea maxima (85 cp) la 3800 rpm, iar cuplu maxim (200 Nm) de la 2000 pana la 2600 rpm.

4. Diagrama 4 prezinta diagrama celul mai cunoscut motor de la VW, 1.9 TDI. Se poate observa sa puterea maxima (90 cp) este atinsa la 3700 rpm iar cuplul maxim (215 Nm) la 1750 rpm si ramane aproape de maxim pana la 3700 rpm

Cu astea fiind zise, o sa intreb soferii de ce au nevoie atunci cand conduc in ritm normal, cuplu sau putere.

Treaba sta in felul urmator: deoarece in regim normal un conducator auto rareori trece peste 3500 rpm, iar el vrea sa prinda viteza cat mai repede. Atunci cum sa prinzi viteza repede, sa folosesti si putere mare, sa ai si consum mic. Aici intervine cuplul. Motorul pentru a avea un consum bun este nevoit sa functioneze la turatii mici. Ati observa in diagramele de mai sus ca motoarele pe benzina ating cuplul maxin si puterea maxina la turatii mai mari fata de motoarele Diesel.

Cati dintre voi nu stiu ca motoarele pe benzina consuma mai mult decat cele pe motorina?

Dar, iata explicatia; In primele doua diagrame a motoarelor pe benzina se va observa cuplu foarte mic chiar daca au putere mai mare sau apropiata de cele pe motorina. O sa facem un mic exercitiu practic. Imaginati-va un cal (putere) bine hranit si un cal (putere) amarat care mananca doar la „Pastele cailor”. Care cal credeti ca va trage mai bine si cu viteza mai mare caruta, dar caruta plina??? Asadar caii putere al motoarelor pe benzina sunt mai „amarati” desi „mananca mai mult”.

As vrea sa intreb posesorii de Logan 1.6 16V (in speranta ca va citi vre’unul articolul meu), daca masina voastra incarcata „trage” bine atunci cand face un drum de munte.

Din experienta personala 70 cp diesel merg mult mai bine decat 70 cp benzina. Scrieti care dintre voi a observat acest lucru.

As mai avea o intrebare pentru cei care au avut ocazia sa mearga si cu un motor RENAULT si cu unul VOLKSWAGEN. Este ca, in cazul VW caii putere sunt mai „hraniti” decat cei Renault?

Astept pareri si completari din partea vostra.

2 comentarii

  1. Total fals. O benzinara de aceeasi putere sau chiar mai mica va trage mult mai bine ca una diesel.


    • Ia pune 4 oameni si bagaje in masina si vezi daca mai trage la fel de bine. Si mie imi plac motoarele pe benzina, dar uneori trebuie sa recunosc ce este evident🙂



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: